PREČO SOM SA ROZHODLA UKONČIŤ EXPERIMENT „CYKLICKÁ KETOGÉNNA DIÉTA“

16.8.2017 – minulý rok po príchode z dovolenky som sa pustila do sacharidových vĺn a stála som po dvoch rokoch cvičenia a tvárenia sa že moja strava je ok na meracom prístroji, ktorý mi povedal, že mám 11,1kg tuku, 26,8 kg svalov a teda 18,7% tuku. Po dvoch mesiacoch sacharidových vĺn som sa dostala na úroveň 9 kg tuku, 27,3 kg svalov a 15,4% tuku.

Pekný progres, svaly narástli, tuk odišiel. Trošku som po tomto úspechu zaspala na vavrínoch, neskôr prišli Vianoce, koláčiky, pohoda….poznáte to však  🙂 toto obdobie mi trvalo do februára.

Posledným dňom tohto pohodičkového lehára som si zvolila 10.2 – deň plesu a k dátumu 11.2.2018 sa nám viazalo doma rozhodnutie – ideme na cyklickú ketogénnu diétu. Meranie zo dňa 13.2 hovorilo: 27,7 kg svalov, 10,1 kg tuku a 16,9% tuku.

Ketogénna diéta a jej rôzne možné formy sú opisované v istých článkoch ako všeliek nielen na chudnutie, dorysovanie, ale aj na rôzne zdravotné neduhy, na druhej strane sú zatracované ako to najväčšie nezmyselné neznámo, pretože neexistuje dosť štúdií, o ktoré by sa dalo prieť. Preto sme sa rozhodli ju proste na sebe vyskúšať.

Zvolili sme si formu – cyklická ketogénna diéta, kde ste 5-6 dní na úrovni sacharidov do 20 g, telo sa dostane do stavu ketózy, teda vytvára ketolátky, ktoré nahrádzajú primárny zdroj energie – glukózu, ktorú za normálnych okolností čerpá zo sacharidov.

Ketolátky sa tvoria z tuku, či už toho prijatého, keďže primárnym zdrojom energie sú práve tuky a potom bielkoviny a potom z vášho vlastného a 1-2 dni v tzv. kompenzácie, kde sa práve naopak takmer prejedáte podľa možností zdravými a komplexnými sacharidmi (nejaký ten jednoduchý cukor je tiež dovolený), glykogén sa dostane do svalov, odkiaľ ho potom zasa prvé dva dni v ketóze vyčerpáme intenzívnejším tréningom, aby sa telo opäť dostalo do ketózy. Odporúčaná doba v dostupných článkoch bola 4-6 týždňov, maximálne 8 kvôli možnosti tvorby inzulínovej rezistencie, niektorí „majstri“ odporúčajú neobmedzene.

A tak sme sa do toho pustili s tým, že uvidíme, koľko vydržíme a koľko nás to bude baviť.

Môj prvý prechod do ketózy bol naozaj odrádzajúci zážitok. Prvé potiaže nastúpili cca 24 hodín po poslednom užití sacharidov. Ak ste si niekedy náhodou mysleli, že cukor nie je droga, pokojne si otestujte tento absťák. Okolo 17 tej hodiny sa začalo peklo aké som teda vážne nečakala. Nastalo 7 hodín utrpenia, migréna, závrate, návaly tepla, triaška so zimnicou, vracanie…medzitým spánok a ja som každú chvíľu prosila Boha, aby to prestalo a ak to do piatich minút nezmení, tak idem a zaručene zjem ten banán, čo je v kuchyni.

Takto som sa utešovala do polnoci, kedy som zaspala spánkom spravodlivých. Ďalší deň to bola už „len“ bolesť hlavy a ten ďalší malátnosť …o tej mentálnej hmle ani nevravím, asi dva týždne sme neboli schopní s partnerom sústrediť sa na prácu, na nič dôležité.

Každý jeden ďalší prechod do ketózy bol ľahší a ľahší, až asi po 7-8 týždňoch príznaky prechodu vymizli úplne. Hovorí sa tomu ketochrípka.S nastavením cyklickej ketógennej diéty utrpel aj fyzický výkon. Prvé dva dni po sacharidovej fáze boli jediné dva dni, kedy sme boli schopní cvičiť.

Zvyšok týždňa maximálne chôdza na páse (na tie moje hodinové behy som mohla rovno zabudnúť, nebola som schopná odbehnúť 200m). Posledný deň pred sacharidovou fázou nasledoval znova silový tréning – no teda silový….pri cvikoch kde som používala dovtedy 6-8 kg jednoručky som nebola schopná zdvihnúť kilovú činku.

Prvé meranie po mesiaci ukazovalo 26,9 kg svalov, 9 kg tuku. Takže som prišla o 0,8 kg svalstva a 1,1 kg tuku. Bilancia sa mi páčila, svalov mám tak či tak nadpriemer, takže tých mi ľúto nebolo, ideme ďalej. A keďže všetky príznaky postupne odchádzali, sila a výdrž pri cvičení sa vracala, celkom som sa v tejto „diéte“ udomácnila.

Varila som keto dobroty vypekala som keto koláčiky, delila sa s Vami na mojej stránke o recepty a výtvory. Bolo mi fajn. Až kým neprišlo ďalšie meranie.

17.4.2018 – svaly 26,4 kg, tuk 9,7 kg – takže svalov odbudlo, tuku pribudlo. Utešovala som sa, že išlo o chybné meranie, anomáliu, čokoľvek, veď toto predsa nemôže byť pravda. Držím sa disciplinovane, sacharidy pod 20 g denne, všetko robím ako treba a takýto výsledok…. Zaprisahala som sa, že na ten merací stroj pekne dlho nevyleziem. Samozrejme, že ma to demotivovalo. Mohli by sme sa ešte utešovať tou 5% odchýlkou, ktorej je merací stroj schopný, avšak ak berieme do úvahy, že sa meriame na tom istom prístroji, v tej istej dennej hodine, v ten istý deň v týždni, v tej istej fáze ženského cyklu, mohlo by to byť presné.

Tak som si dala ďalší mesiac bez merania. Váha šla pozvoľna dole, určite je všetko v poriadku. Dokonca aj zrkadlo mi bolo svedkom a veci na oblečenie, že sa zmenšujem. Spokojná ženská. A tak som sa nechala ukecať na ďalšie meranie.

Písal sa dátum 28.6.. Rovnaká hodina, rovnaký deň, rovnaká fáza cyklu, úžasný pocit…….uhm. 25,5 kg svalov, 11 kg tuku, tuk v percentách 19,3. Teda vážení, som už veľká a dospelá žena, ale mala som čo robiť, aby som sa nerozplakala.

Týždeň som to rozdýchavala, kým som si nesadla k tabuľke, v ktorej si evidujem tieto výsledky a nepozrela som sa na ne ako na výsledky akéhokoľvek iného klienta. Až tam som si uvedomila to, o čom vám tu píšem. Celková hmotnosť klesá, objem svalstva klesá, objem tuku stúpa.

Pre porovnanie výsledok môjho partnera – svalová hmota mínus 2,6 kg (ale je pomaly dvakrát taký veľký ako ja), objem tuku zmenšil svoju hmotnosť o 6,5 kg. Svaly pozvoľna dole, tuk rapídne dole.

Pri akejkoľvek rysovacej diéte sa ráta s jemným poklesom svalovej hmoty. Ale samozrejme aj tuku – u mňa sa to dialo naopak. Klesali svaly, tuk rástol. Moje telo si našlo spôsob ako sa vyhnúť ketóze. V žiadnom prípade týmto nechcem povedať, že ketogénna diéta je zlá, chcem tým len povedať, že ketógénna diéta nie je pre každého.

Chcem tým len povedať, že jedine ak vyskúšate niečo na dlhší čas, máte šancu zistiť ako to funguje a či to funguje na Vás. Ja som pri ketogénnej diéte zotrvala napriek výsledkom 5 mesiacov a dnes viem, že ak ju aj znova zaradím, tak krátkodobo. Že moje telo, tak ako učím svojich klientov je „zvieratko“, ktoré si zvykne na všetko. Že naše telo je jedna úžasná individualita a to čo platí na jedného, nemusí platiť na druhého. A že je to skvelý mechanizmus, ktorý si tak či tak žije svojím životom a ak sa cíti ohrozené, tak sa prispôsobí a poradí si.

Takže chovajte sa k svojmu telu s úctou a ono sa Vám odvďačí.Preto choďte do akéhokoľvek stravovania s chladnou hlavou, s cieľom vydržať, overiť si výsledky, nezabaliť to po týždni, lebo rovnako ako mne to nezafungovalo, tak môjmu partnerovi to zafungovalo najviac v práve piatom mesiaci diéty.

A hlavne, tak ako to učím svojich zverencov – choďte na to postupne, nevybíjajte si všetky patróny naraz a tie najúčinnejšie hneď na začiatku.

A používajte zdravý rozum, nedajte sa dajte sa stiahnuť davom. Nie nezmyslené diéty založené na znížených kalóriách alebo obmedzovaní viac ako jedného makronutrientu (bielkovina je základná stavebná jednotka organizmu, na tú mu nesiahajte a jeden zdroj energie – buď sacharid alebo tuk mu musíte nechať).

Neexistuje ani správny ani nesprávny spôsob stravovania. Pre každého je totiž správny ten iný – no vždy by som začala rovnomerným vyváženým a zdravým stravovaním – tak to ja prioritne nastavujem svojim klientom. Čím menej tuku máme na tele, tým väčšie a dômyselnejšie zbrane musíme použiť.

Čo som sa ale určite naučila pri ketogénnej „diéte“. Disciplíne. Obrovskej. Udržať sa denne pod 20g sacharidov chce naozaj odhodlanie. A poviem Vám, že nebyť toho neskutočne bolestivého prvého prechodu do ketózy by som to asi nikdy nedala. Pretože kedykoľvek som náhodou dostala chuť na niečo sladké (neskôr aj na obyčajný zemiak, či ryžu), spomenula som si na tých 7 hodín utrpenia, čo som zažila a vedela som, že mi to za to nestojí. Ďalej som sa zbavila závislosti na cukre a sacharidoch. Pijem kávu bez cukru – pre niekoho rutina, ale ja som s to v živote predstaviť nevedela. Cukor, mlieko – tam muselo byť vždy. Celý život a bez pardónu, mohla som držať akúkoľvek diétu a mať akýkoľvek cieľ.

Na čo sme ešte prišli a nikde sme sa o tom nedočítali: že pri ketogénnom stravovaní je veľmi dôležitý pomer prijímaných nasýtených a nenasýtených mastných kyselín (živočíšne a rastlinné tuky). Pri nadmernom prijímaní tých živočíšnych Vám môže stúpať hodnota cukru v krvi, napriek tomu, že žiadny cukor neprijímate, a môže to viesť k inzulínovej rezistencii. Pravidelne sme sa totiž sledovali, merali si hladiny glykémie a ketónov v moči aj v krvi, chodili na komplexné krvné testy.

Do nastavovania ketogénneho stravovania by ste sa preto v žiadnom prípade nemali púšťať sami, bez príslušných vedomostí. Rovnako mi nedovolí nespomenúť nutnosť suplementovať vitamíny a minerály cez tabletkovú formu, keďže ovocie a zelenina sa tu konzumuje v obmedzenej forme, alebo rozhádzaný menštraučný cyklus. Partner mal príznaky zníženej imunity – kútiky, herpes a pod…

A čo je pre každého, kto sa pustí do ketogénneho stravovania najdôležitejšie? Spätný prechod z tohto stravovania naspäť na metabolizmus sacharidov. Je to omnoho dôležitejšie ako celé ketogénne stravovanie. Pretože aj tu, keď telu dáte čo ste mu dlho odopierali, tak sa poteší a vrhne sa na to ako hladoš. Preto držte palce, aby som aj túto ďalšiu skúšku zvládla a pri najbližšom meraní nemala 15kg tuku  :). Teda vítam sa späť vo svete sacharidov a tým pádom recepty a jedlá, ktoré budem zverejňovať už budú z každého rožku trošku.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Vaše osobné údaje budú použité výhradne na účely spracovania tohto komentára. ZÁSADY SPRACÚVANIA A OCHRANY OSOBNÝCH ÚDAJOV